Tokyo/Kyoto

Postad i Otråkigt. 2011-01-08 / 18:29:48. 2 kommentarer.

Som jag skrev i förra inlägget, vet inte om jag vill till Tokyo eller Kyoto. Tokyo borde ju vara ganska mycket dyrare och mer "stad", medans Kyoto känns mer traditionellt och verkar ha mer natur och parker. Jag sökte på bilder på google (typ  135262015'e gången) och då man söker på Tokyo så är det mest stadsbilder som kommer fram. Söker man på Kyoto är det parker, natur och tempel.

Det tar ungefär två timmar från Kyoto till Tokyo, så skulle jag välja att bo där så kan man ju såklart åka till huvudstaden om man känner för det någon gång. Fast har också hört att det är dyrt att åka tåg...

Haha, jag har inte så mycket koll på mig själv känner jag. Får som sagt vänta tills den videon på skolan kommer ut på hemsidan. Men det lutar nog mest åt Kyoto faktiskt...

Tokyo


Kyoto


Kommentarer
Postat av: stalkuur not (ibland pingvin)

Ska du åka dit och plugga? vad kul :D



Nu har jag inte spenderat lika mycket tid och uppmärksamhet i Kyoto som jag har gjort i Tokyo, men absolut, Kyoto är nog lite mer traditionellt lagt till utseendet än vad Tokyo är, det är traditionella kulturen med stort K helt enkelt. ^^

Det finns ju mycket att se och göra i städerna, och det finns modernt och traditionellt hos båda. Tokyo har ju sina stadsdelar som lutar mer åt gammalt också.

Tokyo är ju inte bara storstad lika lite som Kyoto bara är traditionellt, det beror helt enkelt på varit i områdena man är, men båda har absolut sina fördelar att välja. ^^

Det är svindyrt att åka mellan Kyoto och Tokyo, däremot så kan man välja mellan ett par st olika shinkansen typer, finns ju olika hastigheter, den som går segast och stannar oftast är också billigare än de snabbare tågen.

Att det skulle vara billigare i Kyoto än i Tokyo har jag svårt att tro, inte när det kommer till livsmedel och diverse annat iallafall, men när det kommer till stadskärnorna så kanske det finns prisskillnader dock, klädaffärer osv, inte minst i bostadspriser. Det är sjukt mycket dyrare att bo inne i Tokyo än på andra ställen. -_-



Vilken stad du än väljer så tror jag du kommer få en hejdundrande upplevelse :)

2011-01-08 @ 20:05:11
Postat av: hanna

kyoto hade jag valt :) hade jag fått frågan förra året hade jag sagt tokyo utan tvekan. men seriöst alltså, fatta lugnande miljö i kyoto. varje hörn där ser ju ut som en freakin målning också <3

känns som man inte bränner lika mycket pengari kyoto heller. tokyo blir mer en materiel resa, medans kyoto blir spirituel :)

2011-01-08 @ 21:06:16
URL: http://maozi.bubbleroom.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Mitt namn är Sofia, är 19 år, gitarrist och hyfsat kreativ. Är bosatt i Västerås fram till oktober då jag flyttar till Kyoto, Japan för att plugga japanska i ett år på språkskolan KICL.

I den här bloggen lägger jag upp bilder, tipsar om musik och allmänt skriver av mig då jag känner för det.

Vill ni kika på min portfolio, så hittar ni den här.